"צריך לקבוע בפירוש בחוק הגיוס שהמטרה היא לאפשר לימוד"

    אסתי פלד No Comments on "צריך לקבוע בפירוש בחוק הגיוס שהמטרה היא לאפשר לימוד"

    עוה"ד ד"ר חיים זיכרמן במהדורה המרכזית: "צריך לקבוע באופן ברור את מטרות החוק וזו הייתה הטעות של החוקים הקודמים. אז אמרו שמטרות החוק הן להגדיל את הגיוס. צריך לכתוב שמטרת החוק היא לאפשר למי שרוצה ללמוד"

    15:07
    02.05.24
    מיכל ירושלמי No Comments on כשאמא שלפה את ה'קלף' הכי חזק: הרבנית חגית שירה בסיפור מיוחד

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    עוה"ד ד"ר חיים זיכרמן, המתמצא היטב בנושא חוק הגיוס לדורותיו, שוחח הערב (חמישי) עם בצלאל קאהן במהדורה המרכזית, על חוק הגיוס על גלגוליו השונים, על רקע תיקון החוק הצפוי בממשלה הנרקמת. "הסוגיה היא ותיקה מאוד ובג"ץ, בהחלטה תמוהה, החליט לעסוק בזה כבר ב-88 וב-98 בג"ץ קבע שצריך חוק מפורש לעניין גיוס חרדים ואז נחקק 'חוק טל'. הוא נחקק אחרי ועדה ציבורית ולמעשה נתן את האפשרות לכל אחד לעשות כפי רצונו".

    "בנוסף, הוא חידש את הרעיון של שירות אזרחי כתחליף לצבאי. כמה שנים אחרי זה בג"ץ ביטל את חוק טל. בתפיסה שאומרת שכל הסדר צריך להיות כזה שמעודד גיוס", המשיך זיכרמן בסקירה המהירה. "המדינה רוצה לראות את עצמה במצב שאנחנו מעלים את מספר הגיוסים. העמדה החרדית היא הפוכה – שכל מי שרוצה ילמד ושיהיו כמה שיותר תלמידי ישיבות, אבל העמדה הזו בכלל לא נשמעת בבג"ץ".

    "אי אפשר לומר שאין לנו שום חלק בזה", הבהיר "כי היינו צריכים לגשת לבג"ץ ולהסביר אבל הייתה החלטה חרדית עקרונית שלא להשמיע את הטיעון שם בכלל. בסופו של דבר ארבעים שנה שבגץ עוסק בזה והחרדים מעולם לא השמיעו את דעתם בבג"ץ".

    על המצב כיום: "מאז 2017 לא חוקקו חוק חדש נוסף. הסיפור הזה הוא לא באמת בעיה חרדית. לכל אחד ברור שאף אחד לא יכול לכפות גיוס על מי שאינו רוצה".

    זיכרמן הדגיש כי "צריך לקבוע באופן ברור את מטרות החוק וזו הייתה הטעות של החוקים הקודמים. אז אמרו שמטרות החוק הן להגדיל את הגיוס. צריך לכתוב שמטרת החוק היא לאפשר למי שרוצה ללמוד. יש דברים שרק הכנסת צריכה להסדיר".



    0 תגובות